سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آکنه چیست؟

آکنه چیست؟

ظاهر شدن جوشهای پوستی زیاد بر روی صورت، گردن،  کمر یا قفسه سینه آکنه نامیده می‌شود. سایت دانستنی دردانم با ارائه مطالب مختلف در مورد انواع بیماری مثل آکنه چیست، آبسه چیست، یبوست چیست، انواع هپاتیت و ... ، همچنین درمان‌های مختلف با کمک دستگاه‌های روش تشخیص مثل میلوگرام چیست، اسکن اسپکت چیست، آرتروگرافی چیست، MRI سینه، آمنیوسنتز، توموگرافی، پرتونگاری مفصلی، کولونوسکوپی، آزمایش تراکم استخوان، توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد.

 انواع جوش در آکنه:

·        جوشهای سر سیاه که بر روی بخش‌های چرب پوست به صورت دانه‌های سیاه رنگ ظاهر می‌شود.

·        جوشهای سرسفید که به دلیل تجمع چرک و عفونت به این شکل بر روی بدن نمایان می‌شوند.

·        جوشهای ریزقرمز رنگ که درد و خارش داشته و با دست‌کاری بیشتر و بیشتر می‌شوند.

·        کیستهای عفونی و پر از چرک که بدترین نوع آکنه هستند و درد شدیدی نیز برای فرد ایجاد می‌کنند.

دلایل بروز آکنه چیست؟

معمولاً در سن بلوغ و برای نوجوانان بروز آکنه با درصد بیشتری مواجه است. به دلیل بالا رفتن سطح هورمون‌ها و چرب شدن پوست در این سنین احتمال نمایان شدن جوشهای پوستی بر روی اندام‌های مختلف بدن انسان زیاد می‌شود. شستشوی به موقع، نوشیدن آب به میزان کافی، ورزش و تحرک به اندازه در و رژیم غذایی سالم که حاوی میوه‌ها و سبزیجات باشد می‌تواند میزان بیماری آکنه را کاهش دهد.

از دیگر علت‌های آکنه می‌تواند ژنتیک باشد. افرادی که پدر یا مادرشان در سنین پایین و دوران بلوغ دچار آکنه شده‌اند نیز احتمال بروز آکنه را دارند.

بروز آکنه به دلیل تغییرات هورمونی خانم‌ها به صورت ماهیانه از درصد بالاتری برخوردار است.

شدت بیماری آکنه

بیماری آکنه شدت کم و زیادی دارد که برای هر کدام درمان‌های مختلفی وجود دارد. زمانی که بیماری آکنه خفیف یا متوسط باشد با درمان‌های عادی مثل

·        حذف فست فودها و غذاهای چرب از وعده‌های روزانه

·        ورزش کافی

·        نوشیدن آب

·        حفظ بهداشت

·        قرص‌های آنتی‌بیوتیک ضعیف

رفع می‌گردد.

در افرادی که بروز آکنه شدیدتر است پزشک درمان‌های دیگر را در نظر گرفته و برای بیمار انجام می‌دهد. استفاده از قرص‌های خانواده رتینول از جمله این درمان‌هاست که حتماً با تجویز پزشک باید باشد.

آخرین نکته‌ای که می‌توان برای مراقبت از فردی که دارای بیماری آکنه است پیشنهاد داد این است که به هیچ عنوان جوشها را تحت فشار قرار ندهند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند با فشار دادن جوش و خارج کردن چربی یا چرک زیر آن و تخلیه شدنش باعث بهبود و رفع آ می‌شوند. اما این تصور کاملاً غلط بوده و باعث افزایش جوشهای آکنه می‌شوند.